Om meg

Bildet mitt
Sandnes, Nordland, Norway
Velkommen til bloggen min! Jeg skriver om interiør,hus,hjem,familie,mat,strikking og ellers det som faller innom:) Jeg er 30 år, er forlovet med en flott Honningsvåging, mamma til Noah 7 år og Nikolai 2 år. I tillegg er livet mitt beriket med bonusbarn Robin som er 16. Jeg jobber som frisør og elsker kreativitet og forandringer. I 2011 var drømmehuset vårt ferdig bygget,samtidig som jeg og en venninne har startet ny frisørsalong. Livet er herlig,familien Lockert-Grøtta flyter fortsatt på en rosa sky, Med en og annen tordenbyge rekende forbi;) Jeg er vel litt over gjennomsnittet opptatt av interiør,både gammelt og nytt. Elsker gamle ting med sjel,som kanskje trenger seg en aldri så liten makeover..;) Håper siden min kan inspirere deg til å ta malekosten fatt,eller se ting i et nytt lys. klem fra Lone :)

Totalt antall sidevisninger

Følgere

12. aug. 2011

The story of.....


Min svigerfar fra Honningsvåg jobbet tidligere i bedriftshelsetjenesten i Finnmark. På bedriftsbesøk på Fuggelnes i Hammerfest år 1986 kom han ved en tilfeldighet over to betongtanker som for mange år siden hadde vært i bruk til salt.
Som flere andre steder i Finnmark ble også Hammerfest
 brent til grunnen under 2.verdenskrig. 
Av betydning var det kun gravkapellet som stod igjen.
Det ble bygd i 1937 og er byens eldste bygg. Disse to tankene hadde også stått trygt fra tyskernes herjinger.

Svigerfar gikk inn i en av betongtankene som lagret gammelt tauverk, virer og annet skipsutstyr. Godt skjult blandt alt stod dette skrivebordet og et skatoll i nøttetre.
Han ble betatt av møblene og skjønte verdien i dem, så han forhørte seg om historie og eierskap..
Han fikk vite at skrivebordet tilhørte Charles Robertson,og skatollet hans kone.

Neste steg var å oppspore familien Robertson.
Han fant handelsmannens kone som var svært gammel og som nå var bosatt i Oslo.

Årsaken til at møblene var lagret i bunkerser var flytting!
Familien Robertson skulle flytte til Oslo i 1925,og møblene ble rett og slett for store og tunge til å frakte så langt!
Gamle fru Robertson ble så rørt og glad for at noen hadde funnet og tatt vare på møblene deres etter så mange år. Hun var spesielt knyttet til skatollet som hadde vært hennes,mens skrivebordet var hennes manns.

Charles Robertson (1875-1958)
Forretningsmann og politiker født i Hammerfest.
Overtok sin fars kjøpmanns- og rederiforretning i hammerfest 1901.
  • Robertson var formann i nord-norges handelsstand 1922-1929
  • I direksjonen for Vest-Finnmark D/S og senere i Finnmarks fylkesrederi.
  • Britisk konsul 1901-16
  • Leder av Hammerfest bystyre i mange år.
  • Sjef for Handelsdepartementet i Lykkes regjering 1926-28.

Årstallet skrivebordet er laget er usikkert.
Men ellers står all informasjon om bordet på en kobberplate innenfor høyre dør.

Møbelfabrik
Brødrene Ollendorff
25,kirkegaten
Christiania

Et vakkert møbel som staser opp loftstua vår.
Et lite stykke historie i et flunkende nytt hus!
Takk Else og John.
Er vi heldig finner vi plass til det nydelige dameskatollet også!

Spørs vel kanskje om antikvitetene stod litt tryggere til under krigen med tyske pyromaner lurende rundt bunkersen,
enn de gjør her i kråkeslottet med to stk ville og gale barn... ;)
Men vi verner om det så godt vi kan!

God helg gammel og ung, kjent og kjær, fjern og nær:)

Ps: Gratulerer med dagen Julie Hansen fra babygruppa våres,GOD FEIRING;))




3 kommentarer:

  1. Det et flott skrivebord! Og for en HISTORIE! Virkelig en kulturskatt!

    SvarSlett
  2. For en spesiell historie, og for en skrivepult. nydelig !!!

    SvarSlett